Nieodpłatne świadczenia w firmowych przychodach
W praktyce gospodarczej przedsiębiorcy otrzymują czasami towary lub usługi, w zamian za które nie muszą ponosić płatności w pieniądzach, ani wykonywać żadnego innego świadczenia wzajemnego. W takich przypadkach uzyskują oni nieodpłatne świadczenie, którego wartość musi być uwzględniona w rachunku podatkowym.
W artykule opiszemy, co to jest nieodpłatne świadczenie, w jaki sposób ustalić wartość przychodu do opodatkowania, kiedy nie powstanie przychód do opodatkowania, a także najbardziej popularne przykłady nieodpłatnych świadczeń.
Definicja
Nieodpłatne świadczenie to w praktyce takie świadczenie, gdy na podmiocie, który je uzyskał nie ciążył obowiązek wykonania na rzecz świadczącego żadnego świadczenia wzajemnego. W skutek czego tylko jedna strona ma korzyść wykonania tego świadczenia.
W myśl zasady zapisanej w art. 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) przychodem osoby prawnej (obok pieniędzy i wartości pieniężnych) jest wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Reasumując, nieodpłatne świadczenia to wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści, kosztem innego podmiotu lub których skutkiem jest nieodpłatne, czyli jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku.
Wartość przychodu
W art. 12 ust. 5 ustawy o CIT ustawodawca stwierdza, że wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta